Autoblogs

Pagani Zonda Revolution – Kabaalmachine tot de max

Posted On februari 19, 2018 at 6:35 pm by / 2 Comments

Als ik mensen die weinig kennis over auto’s hebben aanspreek en het merk ‘Pagani’ tevoorschijn, haal weten ze vrijwel nooit waar ik het over heb. Zodra ik ze dan een foto laat zien beginnen er bij sommigen een lampje te branden. In dit artikel nemen we een kijkje op één van Pagani’s meest exclusieve modellen ooit gebouwd. De ‘Zonda Revolution’, maar waarom is hij zo exclusief?

 

Pagani

Om maar een kleine inleiding te geven voor dit merk; Pagani is een automerk die behoort tot de duurste en exclusiefste merken op de markt. De auto’s die ‘Mister Pagani’ (zo wordt de ontdekker ervan genoemd) maakt zijn ook geen supercars meer, maar zogenaamde ‘Hypercars’. Dit zijn auto’s die tot de top behoren op allerlei terreinen; prijs, kwaliteit, snelheid exclusiviteit etc. Pagani begon met de Zonda serie in 1999, maar er werdt regelmatig geüpdatet. Zo hier een extreem gevalletje, de Zonda R.

‘Zonda Revolution’

De Zonda Revolution, oftewel de Zonda R, is de extreemste bak die Pagani tot nu toe heeft geproduceerd. Er zit een dikke AMG-race motor in die wel 750 pk kan

De iconische 3 uitlaten
Afbeelding van: Bart Ziemerin

maken. De kenner denkt nu van; “Er zijn toch wel minder extreme supercars die toch wel meer pk creëren?” Klopt, maar als de auto door de hoeveelheid carbon en titanium maar 1250 kg weegt, zorgt deze combinatie van kracht en weinig gewicht voor een acceleratie van  maar liefst 2,7 seconden naar de 100 km/h. De auto is dan ook op letterlijk alles verminderd qua gewicht, het dashboard is erg kaal en, je zou het niet verwachten, alles is van puur carbon. je zou de auto wel kunnen vergelijken met de Ferrari F40, klink op de link voor die blog!

Nog een leuk detail van de Zonda R zijn de 4 uitlaten, die normaal zijn voorzien van eventuele opmaak en bescherming, is hij nu op een opmerkelijke manier verwerkt. Hier een afbeelding:

 

 

 

Praktisch?

Hoewel de Zonda R een geweldig exclusieve auto is, is hij niet echt praktisch. Er hangt namelijk een prijskaartje aan die tegen de 2.000.000,- zou zijn. Bovendien produceert de Zonda R zo enorm veel lawaai dat de extreemste modellen niet eens de openbare weg op mogen, noch zelfs niet alle race-circuits op de wereld… Dus als je 2 miljoen op de toonbank hebt liggen, heb je dan voldoende? Nee, je zal je eigen circuit de rond de 6 miljard kost moeten aanschaffen. Dus in totaal zal de auto je 6.002.000.000,- kosten. Ja, laat het maar even bezinken. Meer informatie hierover staat op de Top Gear website, hier heeft Jeremy Clarkson een nog uitgebreidere review gedaan op de Zonda R.

Link en tevens de bron: TopGear Pagani Zonda R

 

Wat vindt jij van de Zonda R? Is het het geld waard aangezien je dan wel een extreem leuk ‘speeltje’ bestuurd? Laat het me weten!

Deel deze blog!

 

 

2 thoughts on “Pagani Zonda Revolution – Kabaalmachine tot de max

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *